Kapitalism on väga paindlik majandussüsteem,
miskit pole selles staatiline. Kui Eesti meedias reklaamitakse Samsung Galaxi
S3e, ning kindel % palgast kuluks
selleks, et seda endale soetada, siis siin on samal ajal hitt Samsung E2202. Pingutus,
mis siin kulub selle „vanamoodsa“ telefoni ostmiseks, on samaväärne mis meil,
kuna sissetulekud on palju madalamad kuid ilmselt õnn ja omamise rahulolu on
sama.
Autodega
on sama lugu. Pakistanis on Inglise koloniaalmaale omaselt liiklus vasakpoolne,
seepärast on liikvel palju Jaapani autosid. Tõusva päikese maa valitsus on
kohalikele teinud üle 3 aasta vana auto omamise suurte maksude näol väga
kulukaks, seepärast Jaapani mõistes palju vanu autosid tuuakse siia ja
teistesse „vasakpoolsetesse“ maadesse. Suzukil ja Hondal on siin oma tehased,
kust tulevad välja eilse päeva autod nii välimuselt kui tehniliselt tasemelt.
Ilmselt on kogu tehase sisu Jaapanist siia üle toodud ning seadmetelt võetakse
viimast. Kuna nende autode hind uuena on
odav, siis iga vähegi keskklassi kuuluv pere saab autot omada. Uus Suzuki väikesõiduk maksab siin suurusjärgus 4500 eurot.
Muidugi
erilisi sõiduelamusi peale punktist A punkti B jõudmise ei maksa sellelt autolt
oodata, liiatigi turvavarustust airbagide
ja tagumiste turvavööde näol, kuid kohalikud on sellise autoga väga rahul.
Nimelt on selle hooldamine odav, iga juht saab samal ajal olla ka mehhaanik ning
peamise hoolduse ise ära teha ning sellega auto omamiskulud taskukohasena
hoida.
Kui meil võib iga vähegi regulaarset
sissetulekut omav inimene võimenduse abil ennast jõukamana näidata või parema elu järje peale saada, siis siin
krediidi-ja liisinguturg eksisteerib, kuid intressid on väga kõrged. Kohalik valuuta on inflatsiooni ja valitsuse
fiskaalpoliitika tõttu dollari suhtes
kümnetes protsentides nõrgenenud kullast rääkimata ning see on viimastel
aastatel igasuguse laenu intressid lakke viinud. Väidetavalt pidi kodulaenuintress
olema 27% aasta baasil, seega igasugu säästmine kohalikus tugrikus on mõttetu
ning olgem ausad enamusele inimestele madala sissetuleku pärast ka võimatu. Ülemaailma
pangad Standard Chartered, HSBC, Citibank, Barcalays on aga erinevalt Eestist
siin end sisse seadnud ning igal pool nähtavad. Islami pangandus eksisteerib ja on kasvav, kuid kohalike sõnul ikkagi veel
suhteliselt marginaalne.
Vaatamata Pakistanis valitsevale gaasipuudusele,
energiakriisile (riik toodab energiat ca. 8,5 GW, tarbib aga ca. 13 GW) ja
inflatsioonile on hinnad siin Eestiga võrreldes ikkagi soodsad. Isegi
importkaupade poes olid hinnad toodetele, mis üle maailma igal pool on samad (Procter
& Gamble, Colgate-Palmolive, Kellogs, Coca-Cola, Nestle jt.) nii
suurusjärgus 20-50% odavamad Eestiga võrreldes ning lisamaksu mis tavaliselt
turistidele kehtestatakse siin ei ole. Suvalises tänavaurkas saime kolmekesi
söönuks 7 euro eest, enam vähem restoranis saab sama raha eest juba aga mitmekäiglise
roa. Bensiin maksab 107 (0,83 €), diisel
114 ruupiat (0,86€) liiter ning ei pidanud subsideeritud olema. Kui ühel päeval bensiinijaamast mööda
sõitsime, siis oli selle juures suur saba. Selgus, et tegu on hoopis gaasi
tanklaga ning see on avatud vaid 4 korda nädalas, sest rohkemateks päevadeks
pole gaasi, mida müüa. Põhjus selles peitub üle suure lombi taga oleva USAs,
kes lubab Pakistani saktsioneerida kui
see peaks gaasijuhtme Iraaniga ehitama. Sanktsioonide all olev Iraan on juba
oma poolel gaasijuhtme valmis ehitanud ning isegi Pakistani poole valmis üles
ehitama, kuid Ameerika on sellele
kategooriliselt vastu ning lubab riigile
analoogselt Iraaniga sanktsioonid peale panna kui see peaks äri Iraaniga tegema
hakkama. Aga jah jutt Aasia üha
suurenevast energianäljast pole õhust võetud. Energiapuudus annab tunda hotellis pidevate
voolukatkestuste näol ja elektrijaamas väga limiteeritud seisakuaegade näol.
Gaasipuudus on eriti suur talvel ehk siis kütteperioodil, elektripuudus karjuv
aga vastupidi just suvel, kui palju energiat läheb jahutuseks. Parem elu ning
kõrgem elukvaliteet nõuab rohkem resursse, kuigi arenenud läänelikule
ühiskonnale on siin oi-oi kui pikk tee.
Riigi
negatiivne kuvand, igale tasemele imbunud korruptsioon, on siin loonud olukorra,
kus tööpuudus on väga suur. Kuigi ametlik
valitsemiskord on demokraatlik, siis valitsus on igatpidi ära ostetud ning
sellest räägib iga suvaline inimene, kellega siin kokku puutud. Nagu ikka on
poliiitikutel tavaks teatada, et deklareeritavat vara neil ei ole ning seega
pole ka miskit millelt makse maksta või mida ära võtta, kui nad süüdi milleski
jäävad.
Nagu juba tavaks saanud on arenguriikides,
siis lõputus koguses on loodud pseudotöökohti. Hotellis on mitu portjeed, kes ust avavad. Ilmselt on
neid nii odav tööl hoida, et infrasilmaga ust on kallim ehitada. Kohalikus elektrijaamas on tööl lugematu arv
inimesi, kelle rolli ei oska mina defineerida. Kuna palk on ilmselt siin neil nii madal, siis pole
põhjust ka personalikulusid üle vaadata. Miinimumpalk on väidetavalt 200
ruupiat päevas (1,53 €), meie autojuht teenib kuus 14 000 ruupiat ( 107
€) ning ülikooli lõpetanud noor insener umbes 55 000 ( 423 €), viimane
number on suuresti sõltuv ka tööstusharust kuhu tööle suundutakse ning
isiklikust võimekusest. Umbes 100 000 (769 €) ruupiat teenivat isikut loetakse siinmail juba
kõrgepalgaliseks ning sellist palka teenib näiteks ametinimetus senior mechanical engineer. Kuna
eelnevad numbrid pole just väga kõrged meie mõistes, siis nii palju kui
kohalikega rääkida on saanud, peavad kõik hariduse omandamist väga oluliseks
ning meie autojuhi Zahidi väitel on ta paljust nõus loobuma, et lastel oleks
veidi parem elu kui ta nendele
võimaldada suudab. Kohalikust pressist lugedes on siin haridus nagu ka Eestis
mõni aeg tagasi muutunud kõvaks äriartikliks ning nagu meilgi, kus igasugused
kahtlased asutused söandasid omale
ülikooli nimetuse võtta, on ka siin palju nn. libaülikoole. Olles Austraalias
võis lugeda tihti, et tublimad õppirid on asiaadid ning kui siin tänavareklaame vaadata, siis Känguru
riik teeb siin kõva promo, et kohalikke ülikooli õppima meelitada (minu mäletamist mööda oli haridus riigi
kolmas sissetuleku allikas kaevandamise ja põllusaaduste ekspordi järel). Hariduse omandamise läbi välimaale elama
asumine on kohalikele üks väheseid võimalusi välismaale elama asuda.
Praktiliselt igas peres on keegi, kelle õde või vend elab läänemaailmas. Välimaal
elavate sugulaste abi (8 miljardit $ US ) on riigu eksporditulu järel suuruselt
teine välisvaluuta saamise allikas riigile.
Kui on
kõrge tööpuudus, siis see sunnib inimesi otsima igasugu
sissetulekuallikaid. Nagu eelnevalt mainisin, siis korruptsioon ja altkäemaks
on igal tasemel levinud, siis teiseks alternatiivseks sissetulekuallikas on
siin maapiirkondades narkootikumide kasvatamine. Kuna ise seda kraami ei tarbi, siis ei oska
meie mõistes turuväärtuse kohta hinnangut anda, kuid isegi võhikule tunduvad
need hinnad, mis ma kuulsin naeruväärsed. 12 grammi kanepit maksab 1500 ruupiat
ehk umbes 1 € gramm, 1 kg kokaiini 1,5 mlj. Ruupiat ehk siis 11 € gramm. Sellistest arvudest on näha miks narkoparunid
nii hästi elavad. Kohalikud kolleegid soovitasid, et võtke siis kaasa, saate kodus
palju kallimalt maha müüa, mille peale me vaid muigasime. Väidetavalt
pidi Pakistani „kraam“ üks parimaid maailmas olema. Üks suuremaid
kliente on praegu narkootikumidele USA armee,
kes Afganistaanis terrorismi välja juurib. Sõdurid pidid väga palju seal
narkot tarbima.
Inimeste külalislahkus on piiritu. Tundub, et
siin ongi võimalik vaid kaks poolust, kas kirglik sõprus või kirglik vihkamine.
Kui töökaaslane nii naljaga pooleks mainis, et lähme vaatame Eesti poisid
Afganistaanis ka ära, siis üks kohalik kolleeg ütles pole probleemi. Kuigi muidu läheks viisat vaja, siis ta teab inimesi,
kes kuskilt mägede vahelt oskavad üle piiri käia nii, et piirikontrolli pole ning
pealegi pidavat me üsna sarnased sealse rassiga välimuselt olema! Viisakalt keeldusime sellest ettepanekust
kuid küsisime, kuidas relva laskmisega lood on. Nagu ikka öeldi, pole
probleemi. Ühel pühapäeval käisime kohalikega söömas ning peale seda sõitsime
äärelinna. Seejärel võeti tagaluugist Kalašnikov välja meie turva laadis salve
padruneid täis, kuid kuna olime linnas, siis sai vaid õhku tulistada. Nii muuseas lasime mõlemad õhku umbes ühe
salve ning ei miskit politseid ei ilmunud selle peale, et keegi valangutega
tulistab keset päeva!
Sellised kogemused ja nägemused siis täna. Viimases
osas, mis Pakistani kohta tuleb, on rohkem pilte ja vähem juttu.
2 kommentaari:
Super lugemine.....samas ka kasulik,kuna plaan see aasta ka ise Pakistani kylastada.Karachi piirkonda peamiselt :)
Tänud positiivse kommentaari eest! Positiivne tagasiside aitab mul seda blogi ikka ülal pidada !
Postita kommentaar