Pärast ligi kuuajalist kodus olemist, olin
eelmine nädal jälle ära. Seekord oli reisi sihtkohaks India ookeanis asuv
väikesaar Mauritius. Eelnevalt
olin sellest kohast kuulnud vaid niipalju, et tegu on Aafrikaga ja rikkurite meelis
puhkusesaarega ning sellest johtuvalt tegin ka omad eeldused. Varasematest
reisikogemustest on meelde jäänud, et kui tegu on Aafrikaga, siis toitu võiks
veidi kaasa võtta, sest koha peal on see, mis meile süüa sünnib kallis ning kui
lisada siia juurde veel saare isoleeritus, siis see omakorda lisas jõudu
argumendile. Teiseks arvasin, et tegu on linnriik-saarega nagu Singapur, ehk et
aru pole saada, kus on maa ja kus on linn. Kolmandaks arvasin, et kuna saar on
vaid rikkuritele, siis enamuse moodustuvad siin valged ning mustanahalised on
vaid teenrid. Neljadaks eelduseks oli see, et kuna tegu on rikaste saarega,
siis autopark on valdavalt Itaalia sportmudelitele ja Briti luksusautodele üles
ehitatud. Kuid nagu koha peal selgus osutusid kõik mu eelarvamused valeks ning
võiks öelda, et positiivses suunas.
Tavaliselt ikka öeldakse meile pikemalt ette
kui sõit tulemas on. Seekord oli aga etteütlemise aeg 24 tundi. Neljapäeva
õhtul enne töölt minemist vaatasin igaks juhuks emaili ning nägin igavene ports
lennupileteid tulnud postkasti. Neid avades nägin, et juba 24 tundi hiljem
peaks ära lendama. Meenutab nagu viimase hetke pakkumist või miskit reisisaadet,
kus aega on väga vähe, et otsust teha, aga ära ei hakka vist ütlema kui
võimalus on troopilisse kliimasse minna kaamoselisest Eesti novembrist.
Saar ise on muust maailmast ikka väga isoleeritud-
Aafrika idakaldale on suurusjärk 2000 km, Reunioni saarele 200 kilomeetrit ning
läks tervelt 11 lennutundi Pariisist, et sinna kohale jõuda. Singapuri või Jaapanisse
lend võtab sama aja, kuid kaartilt tunduvad need palju kaugemad olema! Oma
2040 ruutkilomeetriga on saar võrreldav suuruselt meie Saaremaaga, kuid
elanike arvult on ta suht sama Eestiga 1,3 mlj. inimest. Seega ühiku kohta
asustustihedus on siin oluliselt suurem.
Saarele kohale jõudes võttis vastu niiske ja
vihmane ilm. Jah just selleks nädalavahetuseks kui saabusime hakkas vihma
sadama. Hiljem kuulsin, et talv pidigi läbi hakkama saama ning niiske ja kuum
suvi saabuma. Imelik on lõunamaades kuulata talve definitsiooni põhjamaa
inimesel, siin tähendas see seda, et päevane
keskmine langes 4 kraadi võrreldes „suvega“ ning öösel võis keskmaal
langeda temperatuur isegi +8 kraadini äärmisel juhul! Oi kui jube:)). Kuigi
jah pean mainima, et temperatuuri kõikumised saarel on märkimisväärsed (nii kui
seda nimeteda võiks) kui hotellis mis
asus rannikust vaid 15 km kaugusel sisemaal näitas auto termomeeter 22 kraadi
siis rannikule jõudes oli see tõusnud 26 kraadini, aga kuna kliima on mereline,
siis kordagi sellist õhu otsa lõppemise või
liigse palavuse tunnet ei tekkinud. Saar ise nagu enamus analooge on
vulkaanilise päritoluga ning seepärast on keskosa ka oluliselt kõrgemal kui
rannik, millest tingitud ka suhteliselt suured samaaegsed temperatuuri
erinevused lühikese maa peal.
Lennujaamast autosse istuses tahtsin
kõrvalistuja olla, aga sattusin kogemata juhi positsioonile. Tuli välja, et
liiklus oli siin vasakpoolne. Kuna õnneks olin varem Austraalias sõitnud, siis
väga palju kohanemisele aega ei läinud. Kuid eeldus, et saarel tegu on linnsaarega sai juba lennujaamast välja sõites ümber lükatud.
Nimelt laiusid mõlemal pool teed
suhkrurooistandused ning nagu ka lennujaamas nii ka tee äärest ei näinud
peale turistide ühtki kohalikku valget. Kõik meenutasid pigem hindusid,
neegreid ja pilusilmseid aasialasi. Hiljem saare kohta lugedes tuli välja, miks
just selline rass siin on. Põhjus oli
selles, et enne sisepõlemismootori leiutamist oli suhkruroo kasvatamine
valdavalt käsitöö ning selleks, et seda teha, tõi valge mees erinvevatel aegadel
nii Aafrikast, Indiast ja ka mujalt Aasiast
„odavat tööjõudu“ ning need, kes siin praegu elavad ongi enamuses kunagiste orjade
järeltulijad. Sellest ka siis selline rahvaste segu. Tuli välja, et valget rassi
on vaid alla 1% elanikkonnast ning need, kes sellesse seltskonda kuuluvad, on
selle maailma rikkamas detsiili otsas.
Nagu üks kohalik mulle ütles omavad siin elamist inimesed, kellele
kuuluvad majad Champs-Élysées Pariisis ning David Beckham ja temasugused
staarid. Ega vist muidu Intercontinentali ja Hiltoni luksushotelliketid siia on Spa Resorte
ehitanud poleks. Tavalises tänavapildis Port Luises (pealinn) valgeid eriti ei
näe. Kogu see koorekiht on koondunud rannikuäärsetesse kõrgete kiviaedadega
piiratud kuurortitesst, kuhu sisse ei saa. Nagu eelnevalt kirjutasin, et valge
mees on vähemuses, siis pole ka näha ka erinevalt Azerbaidžaanist uhkeid
autosid, vaid ütleks, et keskmiselt on tegu ühe kõige ühtlasema autopargiga
riigiga, kus viibinud olen. Väga palju pole romusid ning väga palju pole uusi
autosid. Saar ning isoleeritus muudab
ilmselt vanade autode siia vedamist mõtetuks ning samuti vanade romude ära
vedamise.
Kui kõrval oleval Reunioni saarel on ametlikus
rahaks euro (ikkagi Prantsusmaa osa), olles kaugeim Eurotsooni liige Euroopast,
siis Mauritiusel on rahaühikuks Mauritiuse rupia, ilmselt suure hindude
osakaalu tõttu riigis. Raha on vabalt konverteeritav, ilma suurte sisse-
väljaveopiiranguteta ning võrdne suurusjärgus 40 jeuroga. Selline täisarvuline
konverteerimiskurss võimaldas poes ja söögikohas
teha kergeid peastarvutamise ülesandeid kauba väärtuse hindamiseks eurodes ning
mis välja tuli, et toidupoes on toit küll veidi kallim kuid söögikohtades või
restoranid söömine on suht samas hinnas, mis meilgi, seega minu esimene eeldus,
mille antud loo alguses tegin osutus valeks.
Näiteks korralikus mereäärses
restoranis maksi õlu, ühe eel-ja ühe põhiroaga söömaaeg umbes 12 eurot. Ning mis seal salata nii hästi
tehtud krevette ma pole elus saanud.
Saare ajalugu on kirju. Selle „avastasid“ portugaalased,
valitsenud on hollandlased, prantslased ja britid. Kõige tugevama mõju on
jätnud prantslased, kohalikud räägivad
omavahel creoli keelt, mis on sisuliselt mugandatud prantsuse keel. Päris naljakas on ses osas vaadata kui pilusilm
ja neeger just seda keelt omavahel
räägivad. Kuid riigi ametlik keel on inglise keel. Kogu koolitöö ja ametlik asjaajamine toimub inglise keeles.Kogu
tänavapilt on seda samuti. Kuid ühtki inglise raadiojaama autoraadiost ma ei
leidnud. Seega kogu saare rahvas on
bilinguaalne ning kohtasin vaid üht ananassimüüjat, kes ei saanud minust aru,
kui üritasin osta. Kuna Britid olid viimased vallutajad, siis riik on osa Commonwealthist ning täieliku iseseisvuse saavutas
alles hiljuti 1992. Aastal. Erinevalt teistest ülejäänud mandrist deklareerib
riik end kui ainust demokraatiat Aafrikas.
Demokraatia on ka religioonis. Saarel või näha (ja kuulda)
mošeesid, ristiusu kirikuid ja erinevaid
budistide Wate. Kohalikega
rääkides keegi ei maininud, et erinevate uskude tõttu oleks vastuolusid või
konflikte.
Kui mujal Aasias või Aafrikas ringi liikudes
on päeval kõik kinni ning liikumine ning
elu hakkab kihama siis kui päikesevalgus
kaob, siis siin on täpselt vastupidi. Kogu elu jääb seisma tööpäeva
lõpuga. Tänavaäridel on luugid ees ning inimesed on tänavatest tühjad. Ei oska
öelda, kas selle taga on ka lääne mõjud, aga kuidagi kummaline oli, sest pole
sellega harjunud. Kaubakeskuste levik on siin alles hiljutine nähtus. Kõik, mis
silma hakkasid olid uued ning suht
inimtühjad.
Saigi otsa mõtted ja avastused mis saarel tekkisid. Järgmises
osas tulevad pildid, mis tehtud sai eks siis näeb kas see aasta veel kuskile
sõitu on või ei ole.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar