Olen pärast kahte kuud kodus jälle läinud,
seekord on tee mind viinud elus esimsest korda Kaukaasiasse Kaspia mere äärde
riiki nimega Aserbaidžaan. Vene ajal seostus see riik oma suurte naftavarudega,
viimati aga pani endast rääkima kui Eurovisiooni lauluvõistluse võõrustaja.
Kui kunagi olime ühises rahvasteliidus nn.
vennasvabariigid, siis praegu on vajalik vanamoodsalt viia passid enne
saatkonda, et saada viisa riiki sisenemiseks.
Tavainimesele on asi jälle keerukaks tehtud, nõutakse küllakutset ning
ports muid pabereid. Õnneks on saatkond Tallinnas ning seetõttu läks viisa
saamine võrreldes Nigeeriaga väga libedalt.
Kui passi sinna viisin, siis sain juba aru, et ega inglise keelega vist suurt pole miskit teha, ainult vene keel
on see mis siinpool maailmas töötab.
Lend Bakuusse kulges läbi Riia ja Kiievi.
Kohaliku lennufirma Azerbaijan Airlinesi Airbus oli väljast oluliselt armetum kui seest. Söök,
mis pakuti nägi oma jälkides neoonsinistes nõudes välja kole, kuid maitses see eest suurepäraselt (erinevalt Nigeeria lendudest). Olen palju lennanud ning arvasin,
et olen üht-teist näinud, aga siiski pakkus ka kohalik rahvuslik õhujõud
üksjagu üllatusi. Nimelt kapteneid läks kokpiti üks, kapteniga läks lennuruumi
saatjaks miski poiss (ilmselt ta poeg), miskit inglise keelt ta loomulikult ei
rääkinud reisi ajal ning kui lennuk maanduma hakkas, siis lülitasid paljud
mobiili sisse ning hakkasid helistama, et a la „ma kohe maandun ning hakka
vastu tulema“. Mõni uljaspea hakkas pagasit välja kiskuma peakohal olevast
riiulitst ning kui lennuk maandus, siis puudutas see maad sellise matsuga, mida
mina pole enne kogenud. Seega põhjust plaksutamiseks oli kogu lennukil (seda
kogesin ka esimest korda), emotsionaalsemad ka kallistasid üksteist.
Esimene mulje Bakuust oli kuiv õhk, väga soe ilm ning närtsinud loodus.
Autod, mis silma hakkasid olid väga uhked ning tee, mis lennujaamast kesklinna
viis samuti. Üldse ala, mis me läbisime teel hotelli pani imestama. Kõik oli puhas, palju oli
parke ning purskaeve. Majad olid korda tehtud, palju omapärase arhtektuuriga
pilvelõhkujaid ning teed ääres loendamatud luksusbrandide poed nagu Kenzo,
Burberry BVlgari, Verttu ja teised. Teadedetahvlil
ilutsesid Jennifer Lopezi, Rihanna ja Shakira reklaamid, kes varsti Cristal halli (siin toimus ka
Eurovisioon) esineva tulevad. Mida kõik selle haiseva mädamunalõhnalise, kuid
energeetiliselt rikka vedeliku eest ehitada ei saa.
Hotell, kuhu meid majutati asub Kaspia mere
ääres 8 km kesklinnast, on viisakas, oma jõusaali, ujula, tennise ja squashi
väljakuga ning muidu uhke. Tripadvisori kommentaar oli, et see on täis lääne
naftatöölisi ning kohalikke rikkureid ning selles see leht ei eksinud. Toyota Land Cruiseri džiip on üsna tagasihoidlik auto siinses parklas. Aga, mida siin
hotellis ei ole on atmosfäär, kõik on puhas ja korras, aga kõik on kuidagi
kunstlik. Meenutab kui ma eelmine aasta Hiltonis Türgis peatusin ning kus dinee
restos maksis rohkem kui mu päevapalk ning kus vist ainus külaline olin, kes
hotelli eest käis omale pirukaid ostmas õhtusöögiks.
Mitmeid paralleele võib tõmmata Nigeeriaga,
seal oli samuti peamiseks sissetulekuks nafta ning sellest tulenev rikkus oli
samuti koondunud väga väikse kildkonna kätte. Ka siin maksab bensiin 60 kopikat
(loe 60 eurosenti) ning riik doteerib siseturul seda müües alla maailmaturuhinna.
Kohalik tugrik on manat, mis igati näeb eurolaadne välja ning ka kurss on
1:1le. Wiki järgi olevat selle kujundanud sama kunstnik, kes eurogi. Erinevalt
eurost ei saa manatit vabalt konverteerida. Väljaspool Aserbaisdžaani on see raha väärt
vanapaberi hinda. Ei Euroopa keskpanga
lehel, ega isegi ka Davidi lehel pole seda nimekirjas. Eks see on kohaliku
presidendidünastia Aliyevi soov, et hoida kapitali liikumine oma kontrolli all.
Kuna kütus ei maksa midagi, siis on üllatav
kui palju need taksojuhid, kes mõned inglisekeelsed väljendid endale selgeks
teinud on tasko eest raha küsivad. Hotellist kesklinna sõit maksav 8km = 15 manatit. Aga
kuna minus on veel veidi vene keelt säilinud, siis 100 meetrit jalutades eemale
ning vene keeles küsides langes hind 6le
manatile! Vot, mis on väärt keeletundmine. Taksojuht saab kõrgemat hinda küsida
ning mina samas madalamat.
Kohalikel noortel on sama fenomen, mis meilgi.
Kõik räägivad inglise keelt ning kodust aserbaidšaani keelt, kuid vene keelt oskavad
vähe erinvealt vanematest härradest, kus tendents on vastupidine. Esimene õhtu
hotelli baaris õlut juues küsis, üks ettekandja, kas me oleme Valgevenest
(milline kompliment meie keeleoskusele)
ning teie arvas, et sakslased. Aga jah kui mujal lause „I'm from Estonia“ ei
tähenda miskit, siis siin „Mõ Estontsõ“ peale saavad kõik aru, millest jutt on.
Elektrjaam, kus tööd teeme, asub hotellist 30 km
kaugusel linnakses nimega Sangachal ning siin on „pukkis“ kõik „vana kooli mehed“ ning inkuga pole siin
miskit teha. Pursime siin püüdlikult vene keelt ning loodame, et nad ikka aru saavad. Päris harjumatu on näha, et direktoril ja
peainseneril on autojuhid ning ametiautoks must Volga. Meile anti kohe oma
tuba, iga päev telliti söök ning üldse
võeti lahkelt vastu. Jaam ise kuulub kohalikule riiklikule firmale „Azer
Energii“ ning kuna omanikele pole vaja erinevalt Nigeeriast iga minut kasumit
tuua, siis ollakse siin üsna ükskõiksed kaua meil töö aega jaoks läheb ning mis me siin üldse teeme. Kui muidu on
enne toimunud suured kooskõlastused, siis siin lasi boss vaid
tõlkebüroos ühe paberi ära tõlkida ning selle andsime peainsenerile ning
töö võiski alata.
Sangachal ise on riigi ajoks strateegilise tähtsusega. Nimelt
vaid meie jaamast paarisaja meetri kauguselt algab nafta-ja gaasijuhe, mis viib
kogu selle rikkuse Musta mere äärde
Gruusiasse ja Türkki, kust see siis edasi Euroopasse transporditakse. Kuigi
riigil on pikk merepiir siis, mis kasu sellest on kui teisel pool on
Türkenistaan ja Venemaa, kellel omalgi neid rikkusi piisavalt on kuid pääs energianäljas Euroopale
ikka puudub. Peeter Esimene sai juba maailmamerele pääsu tähtsusest aru kui hakkas soosse Peterburgi rajama.
Kui Bakuu kesklinn annab oma puhtuse osas (ei
miskit graffitit ega prügi maas) silmad
ette enamusele Euroopa suurlinnadele, kus olen viibinud, siis mida äärelinna
poole satud seda hallimaks ja armetumaks
pilt muutub. Väidetavalt oli Cristal halli pärast inimesed kodust välja tõstetud ning see agul lihtsalt
likvideeritud ning asenduselamispinnaks paneelmajad ehitatud. Sama käib teede
kohta- peateed on ideaalses korras kuid kui neist maha keerata, siis jääb ka
džiibist väheseks, et sõita saaks. Kiirteed on mõeldud kamikazedele. Nimelt nad on projekteeritud nii, et tagasipööded
toimuvad sõiduraja pealt, teeeraldus tõketel on vaid vahe sees ning proovi saa
siis tagasi keerata kui kolmes reas tulevad autod vastu kiirusel 110 km/h.
Samas oleme kõrvalteel sattunud teedele, kus ka 11 km/h on ilmselgelt liiast.
Politsei on selleks, et kiirteel sammu jõuaks
pidada varustatud uute BMWdega ning, palga väljateenimiseks teenivad lisa
jootraha näol. Üks päev oli tee ristmikul lihtsalt kinni pandud, meie autojuht
küsis põhjust, aga seda ei öeldud, küsis veel kui palju maksab, et läbi saaks
aga, kui küsiti 20 manatit, siis otsustas ümber sõita.
Nagu meil, nii ka siin inimesed armastavad
autosid, kui elamine on näru ja hall, siis džiip hoovis on kontrastselt puhas
ja läikiv. Peaaegu samapalju kui nad armastavad autosid „armastavad“ nad ka
perekond Aliyevit. Isa Heydari (suri
2003) ja poeg Ilhami nägusid näeb
igal pool. Ka eletrijaamas on kaks suurt postrit neist väljas ning see on Heydari pidil all suur kunstlillede bukett
mälestuseks. Isikukultus missugune. Ilhami rikkust ei pidavat miljonites vaid
miljardites arvestatama.
Viimane Islami riik, kus käisin oli Türgi. Kui
seal oli mošeesid tänavapildis ikka näha, siis siin on neid sellega võrreldes
väga vähe. Wiki andemetel oli Aserbaidžaan olinud esimene riik, kes rajas omale
ooperiteatri ja filharmoonia, seega siinne islam on oluliselt vabam. Poes saab vabalt
kärakat osta, valik on mitmekesine ning hinnad vaid veidi kõrgemad kui Eestis. Poolik viin on alates 6st manatist üles, õlu on 1 manat ja üles, eeldanuks, et veinid on odavamad,
aga vein on nii 5 manati piires. Samuti pole naised silmini kinni kaetud, vaid
on kenasti meigitud ning kesklinnas
moodsalt riides. Eletrijaamas on küll
kõikidel koristajatel rätik peas, kuid jalas on ikka teksapüksid.
Loodus on selle pisikese poolsaare peal kus
Bakuu asub väga armetu. Puud on nirud ning ümbrus suur lage kõrb. Kõik
roheline, mis meil hotells on, on kunstniisutuse all. Samas praegu septembri alul on ilm väga mõnus, päeval nii +25 ja õhtul+20, merevesi +22. T-särgist
enamat praegu veel selga panna pole vajadust olnud.
Lõppu veel link aserite Eurovisiooni võidulaulust.
Järgmine kord lisan mõned fotod ning ehk
õnnestub ka mõnda vaatamisväärsust külastada?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar