Olen tagasi
Kataris, see aasta juba teist korda, kuna eelmine kord olin vaid 3 päeva, seekord
aga olen tervelt juba 4 nädalat siin olnud, siis kirjutan veidi, kuidas siin
riigis asjad toimivad ning elu käib. Olen jaotanud sissekande kahte ossa: elu
praegu ning riigi majandus ja grandioossed tulevikuplaanid. Minu esimesi
mõtteid ja nähtut Katari kohta saab lugeda siit.
Mööda maailma
ringi käies ikka imestan jälle ja jälle kuidas inimkond on tänu teaduse-tehnika
arengule suutnud ennast sisse seada paikades, mis nõndanimetatud talupoja
mõistust arvestadest oleks täiesti ebanormaalne. Üheks selleks näiteks on Qatar
oma pealinna Dohaga. Edaspidi mainin Dohat ja Katari üht teisest eristamata,
sest sisuliselt ongi tegemist riigiga, kus enamus inimesi elab pealinna ja
selle ümbruses. Riik ise on pisike, umbes sama suur kui Pärnumaa, Harjumaa,
Läänemaa kokkupanduna. Maapiirkonnad on siin alad, kus sisuliselt asuvad nafta-ja
gaasitehased ning nende ümber pisikesed tööstuslinnad, kus usinad hindud ja
filipiinid pead jalad koos elavad, et kodumaal olevatele peredele elatist
teenida. Kuigi riik on SKP arvestuse järgi maailma üks rikkamatest, siis
sellest hoolimata suur osa Aasiast pärit
tööjõust teenib siin väga, väga vähe. Kõik see rikkus kuulub vaid
sünnijärgsetele Kataridele, keda riigis on vaid kümnendik kogu rahvaarvust. Olles rääkinud nii mõnegi võõrlihttöölisega,
on nende elu ikka suht nigel selle sära ja luksuse taustal.
Elan hotellis ning kogu
siinne personal on siia sisse „imporditud“. Nad elavad 2-3kesi toas
kõrval asuvas majutuskompleksis. Kuna tööpäeva järel käin mitu korda nädalas jõusaalis,
siis selle instruktor kirjeldas mulle veidi oma elu. Seda kuuldes tunned küll teinekord,
et elu on ikka väga ebvõrdne maailmas.
Jõusaali treener teenib siin kuus kätte 1200 reaali (€250). Tal on kodus
filipiinidel 3 väikest last ning mittetöötav naine, kes lastega kodus on. Iga kuu saadab ta koju 1000 reaali (€200). 200 reaali kulub tal omale, söök ja elamine on
hotelli poolt. Tuba jagab ta kahe teise filipiinlasega, keda ta enne tööletulekut
ei tundnud. Üks toakaaslastest töötab baaris ja teine on turvamees. Teinekord
on kõik nad eri aegadel tööl, mistõttu ta kurtis, et magada ei saa ning
privaatsus on olematu. Koju filipiinidele saab ta alles siis kui 2-aastane
leping töövahendusfirmaga läbi saab.
Küsisin, kas poleks võimalik mõne parema töö peale saada, siis vastas ta,
et siin on samuti nagu Austraalias tavaks töötamine sponsorship viisaga, nii et kui tööandjal peaks tema suhtes
proteste olema, võidakse ta tagasi koju ilma pikema selgituseta saata, seega
suhtkoht tänapäevane viis orjapidamisest. Kuulasin ta loo kaastundlikult ära
ning mõtlesin, et kui ajalehes kirjutatakse, et filipiinidel enamus inimesi
teenib €1,5 päeval (€45) kuus, siis tema teenib siin ju 5 korda rohkem kui
kodus ning koju saadab nii-öelda 4 tavalist kodust kuupalka. Samas isegi meie
mõistes on 6 nädalase tööpäeva eest see palk pikalt kodust äraolemise eest ikka
väga väike. Majandusmigratsiooni toimub igal pool, Eestis käivad mehed Soomes
tööl, et peret toita paari kolmesaja kilomeetri raadiuses, siin käivad inimesed
teisel pool maakera sama eesmärgiga tööl, ning lähedasi näevad oluliselt harvem.
Oryx Engineeringus, kus seekord peatume on vaid omanik ja nende esindaja Katarist. Kõik mu
tööjõud on „imporditud“. Top-juhtkond on valged mehed ning töölisklass segu
hindudest, egiptlasetest, filipiinodest ja nepaalastest. Nagu ikka oskuste tõusuga,
tõuseb sissetulek nii näiteks üks nepaalane, kes meid siin mitte küll Everesti
ronimises aitab, aga muu jõu ja nõuga teenib juba 5000 (€1000) raha kätte, 4000
koju naisele ja kolmele lapsele ning
1000 omale iga kuu. Antud palk on riigi,
kus 80% elanikest töötab agraarsektoris, kohta suur varandus. Nii on ta juba 10
aastat olnud, kord aastas kuu aega on kodus ning 11 kuud aitab Pärsia lahe
riikide majandust arendada (eelnevalt oli 9 aastat tööl Saudi Araabias), mida
kirjeldas kui õudsat riiki, kus kõiki, kes moslemid ei ole, suht avalikult taga
kiusatakse.
Kuna nafta-,
gaasisektor, nende teenindamine ja ehitamine on peamised tööstusharud, siis riigis
on välistööjõud valdavalt meessoost.
Mesaieed, mis on teine suur nafta-gaasilinn on ainuüksi 70 000 poissmeest.
Rääkides saunas ühe britiga, siis vastas ta, et valitsus peab hakkama laskma ka
peresid ja naisi riiki kui tahab vältida sugude ebavõrdsest jaotumisest
tingitud plahvatust. Maailma vanim amet on siin islamiriigis mõnede väljavalitud
hiinlaste näol hotellibaarides (ainsad kohad, kus alkoholi saab osta) igatahes
esindatud. Istuvad kui truud nukud muidu selles maskuliinses seltskonnas ning
ootavad kundesid.
Kohalikke Katari
põliselanikke on väga väike arv rahvastikust, kuid nende mõju on suur. Olles
siin, soovisime rentida autot. EU juhiloaga võib siin sõita vaid 7 päeva,
pärast seda pole kindlustust. Selleks, et kohalike juhilube saada, tuleb saada
kohaliku vastuvõtja käest kinnituskiri, et tal pole miskit selle vastu, et
antud isikule juhiluba väljastatakse, äriregistrist tuleb taotleda tõend, et
vastuvõtja firma tõepoolest on Kataris registreeritud ning 2 fotot sinisel taustal (viimane on väga
tähtis, et just sinine taust oleks). Kogu selle informatsiooni saime burkas
olevalt klienditeenindajalt selges inglise keeles ning sellest eeldasime ka,
et paberid peavad samas keeles
olema. Olles need korda ajanud, tuli
välja, et proua unustas öelda, et paberid peavad olema araabia keeles, mis tegi
asja oluliselt keerukamaks ning pikemaks, tuli leida tõlk ning siis sai
alles ajutised juhiload. Sõiduoskus ei huvitanud kedagi, nägemine oli
ainus asi, mida kontrolliti. Selline pinnapealne „sõiduoskuse“ kontroll on aga
viinud selleni, et liiklus on siin riigis suht jube, reegleid ei ole,
sõidetakse kuidas jumal juhatab ning sealt, kust saab. Kui igasugu inimesed
hindudest-egiptlasteni samadel alustel nagu meie siin lube saavad, siis selline
reeglite omamoodi tõlgendamine liikluses on suht loogiline järeldus. Teede
ääred on sagedasti avariiliseid autosid täis, teiseks teedel palju kummitükke
näha, sest rehvilõkemine osalt kuumuse, osalt kulumise tõttu on väga tavaline. Auto
on suht kättesaadav kõigile, sõita jõuab ka igaüks (kütuse liiter €0,16-€0,2).
Kui võtta võrdluseks et naftaberreli (umbes 159
liitrit) hind on suurusjärgus $ 100 liitri kohta, siis siin maksab juba
puhastatud kütus bensiini kujul suurusjärgus 2 korda vähem kui maailmaturuhind
puhastamata naftale. Kuna energia on niivõrd odav, siis on ka seletatav, miks
kohalike rahvaautomark on ToyotaLand Cruiser või Lexus LS 450 alates 5 liitrisest mootorist
ning autosid on palju. Dohas puudub masstranspordisüsteem metroo või rongi
kujul, ning seetõttu on ummikud väga palju ning saastunud õhk on siin suur
probleem. Liiva sumu ja muu segu on teinekord tuulevaikse ilmaga nii suur, et
päike paistab nagu läbi suure udu.
Kuna energiat on
külluses ja see on odav, siis kohalike seas on kõik läänemaailmahaigused-
ülekaalulisus, diabeet, vähene liikumine. Lehed on täis kiirtoidusöögikohtade
reklaame ning kiirtoit on väga odav ja suur ja kättesaadav, mistõttu noored on
ühe üha paksemad ning kohalikus lehes ärgitatakse inimesi kodus ja tervislikult sööma.
Viimaste andmete
järgi on Kataris umber 1,9 miljonit elanikku (2010 aastal 1,7 mlj.). 2030ndal
aastal näeb kohalik visioon ette, et on juba 4 miljonit keskmise rahvastikukasvuga
5%. Kõik muudkui kasvab paisub, kogu Doha on üks suur ehitusplats ning see kõik
toimub keskkonnas, kus temperatuurid on väljakannatamatult kuumad suvel, vett tuleb merest magestada ning enamus toitu
riiki sisse vedada. Tõsi küll mõningad rohelised maalapid on silma hakanud, ning
kord on isegi vihma minu siin oleku ajal sadanud (vaata suuruudist selle kohta siit),kuid see pole
kindlasti piisav, et kõiki inimesi ära
toita. Olek meenutab mulle väga sama stseeni kui 2008 aasta olin Lääne
Austaalias, kus samamoodi võis igal pool lugeda kui palju tulevikus rahvaarv
kasvab ning kui palju uusi maanteid maju sildu ja muud sellist on vaja ehitada.
Kui Austraalias oli vedavaks rikkuse allikaks valdavalt rauamaak ja kivisüsi ja
nende kõrged hinnad, siis siin on nende aluseks kõrged maagaasi ja naftahinnad.
Pole enam Lääne-Austraalia teemaga kursis, kas sealsed plaanid on realiseerunud,
kuid siin lehti lugedes on väga sarnane tunne, mis tojajal seal olles. Üldse
maailmas ringi sõites on suur kinnisvara buum igal pool, kus miskit väärtusliku
maa seest saab. Tšiilis oli eelmine aasta samamoodi igal pool oli ainult üks suur, suur ehitamine. Seal küll
selle tõttu et vase hinnad olid väga kõrged. Tundub, et odav raha on kogu
maailma üheks suureks ehitusplatsiks muutnud.
Järgmine osa
ilmub suurusjärk nädala pärast ning siis kirjutan riigi grandioosetest
plaanidest, jalgpalli MMist ja muust sellisest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar