Mõnikord veab ka, kui muidu on tööreisid ikka kohtadesse,
kus peale koleda tööstusmaastiku miskit muud pole ning kus vähesel vabal ajal
peale hotellis teleka vaatamise muud teha pole, siis see aasta olen järjestiku
teist korda „tööreisil“ puhtal baila-baila
saarel. Kui eelmine kord oli sihtkohaks Madeira, siis seekord tulime generaatoreid
kontrollima ühte Euroopa lõunapoolsamasse riiki nimega Malta.
Kuna Malta peamine sissetulek on ikkagi
turism, siis juba Frankfurdi lennujaamas Air Malta lennukile astudes said aru,
et lendad puhkusekohta. Lennusaatjad olid noored ja energilised (väga erinev
Lufthansast ja Finnairist) söök oli ülihea ning teenindajad poputasid kõiki reisijaid nii kuidas jõudsid.
Tundub, et kõikides lõunamaa maadest on miskid
ühised jooned, mis selgelt eristuvad.
Kui lennujaamas takso võtsime, siis
muidugi olime juhile kohe familiaarselt
vanad sõbrad (Hello my friend how are you), taksojuhil nagu igal teisel endast
lugupidaval mehel lõunamaal oli kaelas ning käes peal näpujämedune kuldkett
ning lühikeste käistega triiksärgi ülemised
nööbid lahti võetud, et ahvi karvad ikka nähtaval oleks. Üldse tundusid
taksojuhid siin riigis „kõige targemad“
olevat kuulates nende juttu.
Hotell, milles peatusime oli nagu ka Madeiral resort-tüüpi, oma basseini, jõusaali
ning tervisekeskusega ning mis peamine, asus rannast vaid minuti kaugusel.
Kui esimene hommik tööle kohalikku
riigiomanduses olevasse elektrijaama jõudsime, siis selgus pärast testimisi, et
töö, mida siia teostama tulime, oli juba tehases meie eest tehtud ning esialgu
plaanitud 10 päeva pole küll meil siin miskit teha. Testisime esimene päev kõik
generaatorid ära ning kuna nädalavahetus tuli peale, ning reisibüroo oli kinni
, et pileteid muuta, siis vaba 2 vaba päeva oli pooljuhuslikult kätte tulnud.
Ilmselt pole raske aimata, et kui päike
paistab ja rand vaid kiviviske kaugusel, siis enamus seda nädalavahetust tuleks just seal veeta, et oma luigenahka
punasemaks päevitada. Jah, tõepoolest minu Malta kogemus piirdub vaid 500 m.
raadiuse alaga hotelli ümber. Ilmselt nii mõnelgi turistil on sama lugu, sest
kui kõik on tehtud nii, et sul pole vajadust välja hotellist minna, siis võidki
öelda, et käidid puhkusel eksootilises riigis, aga ega sa sellest riigist
miskit ei tea.
Tallinn pole ainus koht, kus briti (poiss)meeste
grupid viibivad, kohalikus rannas olid nad ka mitmete hordidega kohal -jõid ja
olid valjud nagu ka Tallinnas. Samas oli ka kuulda palju vene ja muid
ida-Euroopa slaavi keeli. Kuna Kaunasest
lendab Ryanair Maltale, siis ilmselt ka leedukaid on siin saarel üksjagu.
Kuna hotell asus Malta kõige populaarsema
ööelukoha St. Juliani linnaosas, siis
käisime õhtul ka diskol. Naised on siin
peole minnes riides nagu prostituudid. Seelikud väga lühikesed ning kontsad nii
kõrged, et peaaegu kukuvad ninali, samuti tundub, et erand on see, kes ei
suitseta. Päris kummaline stiil tugevalt katoliikliku maa kohta. Noormehed
armastavad eksponeerida oma pooles värvlis asuvate teksade alt Calvin Kleini ja
Armani trussikuid ning kanda ülisuuri päikeseprille. Üldse tundub, et enesenäitamine ning ilusates
riietes hängimine on väga popp. Samas
kui üks päev ühe kohalikuga rääkisin, siis tema küll kirus, elu, et palk on
väike ning ostujõud madal. „Lohutasin“ teda sellega, et nii see jääbki olema
väikeses riigis, sest ka Eestis on olukord sama. Mõni võib ju argumenteerida,
et Maltal igasugu ellujäämiskulud (küte, soojustamine) puuduvad, kuid riik, mis
enamus toiduainetest impordib (rahvastikutihedus pinnaühiku kohta üks suurimaid
Euroopas), siis see sääst kütelt tehakse tasa väga kõrgete esmatarbekaupade hindade
ning eluasemekuludega. Jah tõepoolest
kõige odavam söömisviis tundus siin riigis Mc
Donalds/Burger King variant olevat.
Maltalastele on kohali riiklik energiafirma (
a-la kohalik Eeesti Energia) Enemalta on kõigile pinnuks silmas nii palju kui kuulda oli. Kuna tegu on
monopoliga, siis ei tunne nad miskit vajadust efektiivust tõsta ning kui kulud
hakkavad suurenema, siis lihtsalt tõstavad hinda. Imelik on, et riigis, kus 11 kuud aastas
paistab päike, oli nii vähe päikesefarme näha ning selle asemel ehitatakse fossiilkütusel
töötavat väga suurte püsikuludega elektrijaama. Taksojuht, kes meid hiljem
lennujaama viis, nimetas Enemaltat lausa „The
most Fu..ed up enterprise in the country“.
Nagu ikka igal pool maailmas taksojuhid on „kõige suuremad teadjad“ ning eksperdid. Kui sama
juhiga muudele teemadele, ala miks Põhja-Euroopa peab välja aitama Lõuna-Euroopat,
siis tunnistas ta ilma igasugu süümepiinadeta, et maksab makse nii vähe kui
võimalik, et ega ta loll pole, et riigile makse maksma hakkab ja kõik tehingud teeb ta sularahas, et jälge ei jääks ning Enemalta
rikastuda ei saaks. Kui ma mainisin, et kas seepärast ongi statistlised numbrid
riigi kohta nii kehvad, et varimajanduse osakaal nii suur on, siis see mõjus talle kui härjale punane rätik. „Mis vaata kui
palju meil tööstust on“ ning seepeale
luges ta ette nimekirja kohalikke ettevõtteid. Ütlesin talle, et igas riigis on
turismi-ja toitlustussektoris on palju
musta raha liikumas, kuid kuna Malta majanduses on eelnimetatute osakaal lihtsalt
suurem, sellest johtuvalt ka suurem statistiline viga arvudes, kuid selle peale
ei osanud ta miskit arvata.
Imestama paneb kui kliima on soe, vahemaad
väikesed ning teed kitsad, siis miks on nii vähe näha liikumas jalgrattaid ja
rollereid. Nägin kahte rollerit ja neil
sõitsid politseinikud! Eesnimetatud taksojuhi järgi pidi see jälle valitsuse
poliitika olema mitte nendega liikumist
soodustada. Rolleri kindlustus on 2
korda kallim kui auto oma, sest väga suure tõenäosusega sõidetakse su rollerile
miski aeg lihtsalt sisse ning sina murrad jalad. Aga autod, mida siin veel tänaval liikumas nägi,
oleks Eestis juba kaks korda jõutud ümber sulatada vanaraua ahjus. Üsna
tavaline oli näha Opel Kadetti ja Ford Escorti vanemaid seeriaid ning seda ilma igasugu roosteta. Kui inimene ja
taim närtsib soojas kliimas kiiremini, siis masina kohta see ei paika ei
pea.
Üllatavalt
vähe on näha Maltal musti aafriklasi, kuigi kuigi Liibüa ja Tuneesia on
vaid kiviga visata. Tundub, et neegritele pole see esmane koht. Võidetavalt
neegrid ei taha Maltale tulla kuna siin pidi lisapeavalu olema, kuidas siit
saarelt edasi saata Mandri Euroopasse.
Päris palju hakkas silma tuntud keelekooli EF
silte. Kuna Malta puhul on tegu endise Briti kolooniaga (siin on vasakpoolne
liiklus ning autod liiguvad miilides) ning üks ametlike riigikeeli on inglise
keel, siis ilmselt paljud rikaste lapsed eelistavad just Maltat Inglismaale sooja
kliima tõtta, selleks et keelt omandada. Kuigi kohalike rääkitav inglise keel
kõlab kui Singapuri singlish (lühend singapure-english) oma eripärase häälduse
tõttu, siis kohalikega rääkides õiget keeletaju ikkagi ei saa.
Nüüdkui mul silmad rullis juba kirjutamisest
on panen alla veel mõningad fotod kommentaaridega ning järgmine postitus peaks
tulema juba kas siis Aafrikast või
Ladina-Ameerikast. Elame-näeme.
Peamine turistinänn on ristirüütlid, kes olevat Maltat kasutanud vahepeatusena, enne seda kui usku Aafrikasse müüma suundusid.
Sellist asja pole enne nähtud. Hotelli minibaaris on iga asja all andur, niipea kui miskit ära võtad, lisandub see kohe toaarvele.
Vanad autod säilivad hästi. Pildil on tagaasuva mootoriga Škoda. Ka mitteroostes Žiguliisid oli näha.
Arhitektuur on segu koloniaalajastust ja islamist, majad tihedalt nagu Aasias
Kui oled laisk ning hotellist välja minna ei viitsi, siis bassein on ka hotelli katusele ehitatud, et oma veeprotseduurid ära saaksid teha.
Vaade rõdult ööelu-melule.
Ohutus on sekundaarne ehituse juures. Ei miskit turvavarustust.
Paljukirjutud Enemalta
Inglise mõjust annavad teada paljud sildid.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar